Si tu poti invata limba rusa :)

Limba rusă aparţine grupului slav oriental al familiei de limbi indo-europene. Este vorbită de aproximativ 167 de milioane de oameni ca limbă maternă. Dintre aceştia 147 de milioane locuiesc în Rusia. Este limbă oficială a Federaţiei Ruse şi are statut oficial la ONU şi în alte organizaţii internaţionale.
Limba rusă se mai vorbeşte în Ucraina, Belarus, Moldova, Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Armenia, Azerbaidjan, Georgia, etc.
Circa 6 % din cetăţenii UE vorbesc rusa într-o anumită măsură.
Rusa este scrisă în alfabetul chirilic. Codul de limbă este ru respectiv rus (după ISO 639).

Expresii uzuale (expresia din paranteza e ca sa va arate cum se pronunta cuvantul respectiv)
Да (da) – Da
Нет (nyet) – Nu.
Я вас люблю (Ia vas liubliu) – Vă iubesc
Я тeбя люблю (Ia tebia liubliu)- Te iubesc.
Спасибо (Spasiba) – Mulţumesc.
Добрый день (Dobrîi den’) – Buna ziua
До свидания (Da svidan’ia). – La revedere.
Я (ia) – Eu
ты (tî) – Tu
И (i) – Şi
Сколько стоит? (Skol’ko stoit?) – Cît costă?
Как вас зовут? (Kak vas zavut?)- Cum vă numiţi?
Меня зовут… (Мenia zаvut…) – Mă numesc…
Дерево (Dierievo) – Copac
Россия (Rassiia) – Rusia
Москва (Maskva) – Moscova
Румыния (Rumîniia) – România
Бухарест (Buharest) – Bucureşti
Украина (Ukraina) – Ucraina
Киев (Kiev) – Kiev
Город (gorăd) – Oraş
Кофе (kofe) – Cafea
Вино (vino) – Vin (băutură)
Вода (voda) – Apă
Девять (deviat) – Nouă (număr)
Солнце (sonţe) – Soare
Язык (iazîk) – Limbă
Бог (bog) – Dumnezeu
Здравствуйте (Zdrastvuite) – Salut
Извините (Izvinite) – Scuzaţi-mă
Ты говоришь по-русски/английски? (Tî gavariş’ po ruski/angliiski)? – Tu vorbeşti rusa/engleza?
Родина (Rodina) – Patrie
Папа (Papa) – Tata
Мама (Mama) – Mama
Брат (brat) – Frate
Сестра (sestra) – Soră
Доктор (Doctor) – Doctor
Америка (Amerika) – America
Африка (Afrika) – Africa
Антарктика (Antarktika) – Antarctica
Италия (Italiia) – Italia
Германия (Ghermaniia) – Germania
Англия (Angliia) – Anglia
Армия (Armiia) – Armată
Мир (Mir) – Lume, Pace (omonim)
Война (Voina) – Război

Sursa: Wikipedia

O sa va pun si un tabel cu alfabetul limbii ruse. Alaturi de litera ruseasca din tabel o sa gasiti si corespondentul ei in limba romana astfel, puteti invata să scrieti sau să cititi anumite cuvinte din lima rusa.

P.S.
Puteti lasa comentarii in limba rusa, sau poate invatati chiar sa vorbiti. Insa cu mine totusi vorbeste romaneste, pentru ca eu Rusa ,,nu stiu” :)

18 thoughts on “Si tu poti invata limba rusa :)

  1. pai sa stii ca eu nu prea stiu rusa, la noi la sud, nici 5 % din tineret nu stie rusa :)
    Sa ne mindrim sau sa plingim, dar sa stii ca sunt mindra de asta, cu toate ca etse o limba straina..nu-i duc lipsa, si nici nu-i vad necesitatea :) la mine in tara vorbesc LIMBA ROMANA

  2. nu stiu dece nu vaplace limba rusa….mie imi place , mai ales cand ma gandesc ca aproape toata Asia stie limba rusa xD

  3. nu stiu dece nu va place limba rusa….mie imi place , mai ales cand ma gandesc ca aproape toata Asia stie limba rusa xD

  4. pentru ce mie limba rusa ,sa invete rusofonii …..eu traiesc in Republica Moldova unde limba de stat e romana …si asa ca mai bine ai schimba subiectul in alta directie

  5. Nu e rău când ştii mai multe limbi… dar când ţi-o bagă pe gât cineva atunci începi sa prinzi ură, mai ales că limba ta e călcată in picioare şi nu esti respectat acasă. Aşa ca Limba Româna Singura Stăpâna!!!! …. aşa că nu e tragedie Nina dacă nu ştii rusa… :P

  6. Nici eu nu prea o știu, dar aș vreao s-o știu(nu tocmai pentru a vorbi în RîMî). O limbă străină să cunoști e un avantaj. Dar, în Basarabia ar fi mult mai bine venite programe de genu’ “Și tu poți învăța limba română” pentru etniile ne-băștinașe.

  7. buna,
    stiu ca doar tu ma poti ajuta.
    spune-mi te rog ce inseamna sau de unde vine numele , porecla de kukla sau kuklis
    multumesc

  8. Lasa mai bine rusii din RM sa invete limba de stat,ca stiu unele persoane de origine rusa care au trait aici peste 40 de ani si nu doresc din principiu sa-ti dea binete,nemaivorbind de aia ca sa discute cu tine in romana!
    ei cunosc si inteleg limba dar nu vor sa o vorbeasca.eu stiu asa – daca nu esti in tara ta de origine si vrei sa te integrezi in societate TREBUIE sa inveti limba majoritara a societatii(in cazul dat – limba de stat,limba romana),altfel dupa cum scria un scriitor,apropo de asemenea de origine rusa – ‘omul care traieste in tara straina si nu cunoaste limba locala este socotit sau cotropitor sau idiot’.
    Este o boala genetica a rusilor sa urasca tot ce tine de romani si ii tulbura pe unii dintre noi slabi de cap cum ca exista natiune moldoveneasca diferita de cea romana.si de ce noi trebuie sa le toleram toate minciunile lor.
    ar trebui de facut ca in tarile baltice(estonia,lituania,letonia) – daca nu stii limba de stat nu ai ce cauta la lucru de stat,in sfera serviciilor publice s.a.m.d.
    noi ii toleram iar ei se caca in capul nostru de ‘малдаван баран’.asta e realitatea.

  9. Buna ! E o bucurie pt mine sa gasesc un blog de limba rusa . Nu pentru ca as stii rusa ci pentru ca vreau sa o invat si chiar imi trebuia si mie putin ajutor . Adica , am invatat alfabetul (care nu imi este foarte clar ) , vreo cateva expresii si cateva mai multe cuvinte . M-am cam chinuit cu ele dar , asta e … Cum spuneam , alfabetul nu imi este foarte clar . In primul rand, semnele moale si tare – ce e cu ele ? Cand le folosesc ? In al doilea rand nu prea pot sa inteleg cum e cu scrisul si cititul .. spre exemplu , barbat se scrie “мyшчина” (cel putin , asa cred ) si se citeste “muşina” … unde dispare “ch” ?
    Si mai am o rugaminte la voi . Daca ar putea cineva sa imi dea/faca/realizeze un plan cu ce ar trebui sa invat , ar fi minunat :) (gen 1. Alfabetul 2. ….)

  10. nu mi-am batut niciodata capul cu aceste semne.
    aceste semne este aceeasi litera ‘i’ care se citeste mai pronuntata sau mai slab in functie de pronuntarea unelor cuvinte.
    cu scrisul intradevar e o mare bataie de cap(pentru cei incepatori))
    barbat se scrie ‘мужчина’(mujcina) si se citeste ca ‘muşina’ sau ‘mujşina’( ‘j’+’ci’=’ş’)
    unele litere dispar la pronuntare intradevar.
    inca exemple:
    scris – ‘солнце’(solnţe) —- citit – ‘sonţă’ litera ‘l’ dispare pentru ca incurca la pronuntare))
    si asa mai departe – se scrie intr-un fel dar la pronuntare se schimba putin.

  11. eu iubesc sa invat cat mai multe limbi straine , stiu deja cateva destul de fluent si altele cat de cat dar parca devine o obsesie sa pot raspunde si intelege in alte limbi , am un servici mai dragut , lucrez aproape de oameni si face mult sa ii pot raspunde cand nu se asteapta :)

  12. ptr mine este a doua zi de invatat alfabetul si deja il stiu suficient cat sa scriu cat de cat …………va jur ca mi-a placut rusa de la scola si nu stiam cum sa o mai invat,acum stau vreo 2 ore pe zi ( la calulator evident) si , ma bucur ca inca se mai poate invata cu aceeasi rapiditate ca si in clesele 5-8.

    Ps :Scuzati daca am gresit pe undeva scriind aceste lucruri

Lasă un răspuns

